The ABC’s Paralysis on Bias

Christian Kerr

hen the Titanic hit the ice-

berg, the directors of the

White Star Line no doubt
had some thinking to do.

What is Australian Broadcasting
Corporation management doing now
that their flagship television current af-
fairs program, Four Corners, has been
holed below the waterline—twice?
Ticky Fullerton’s examination of the
Tasmanian forest industry, ‘Lords of
the Forest’, screened on 16 February
last year, has been the subject of nega-
tive findings by both the Australian
Broadcasting Authority and the ABC’s
own Independent Complaints Review
Panel.

The day after the broadcast, ABC
Local Radio Tasmania’s morning host
Tim Cox told his listeners that there
had never been a bigger response to a
Four Corners story—and that the ma-
jority of callers believed that the pro-
gram was biased in favour of the Green
movement. The ‘Lords of the Forest’
was just one of three controversial re-
ports by Fullerton on environmental
subjects.

‘Sold Down the River’, a look ‘at
the winners and losers from a radical
experiment in trading precious water
rights’, according to the Four Corners’
Website, and “The Waste Club’, an ex-
amination of ‘how one of the country’s
most powerful lobbies has ruthlessly re-
pelled moves to solve Australia’s grow-
ing waste crisis’, had already generated
heated debate when they were broad-
cast the previous year.

Four Corners describes itself as ‘In-
vestigative TV journalism at its best’.

In the days following ‘Lords of the
Forest, many groups and individu-
als had a different view. These did not
just include the obvious logging inter-
ests. Dissident Liberal turned Austral-
ian Democrat, Greg Barns, a one-time

RIEIV]I|EIW

adviser to the Tasmanian State govern-
ment who knows the forest issue, de-
scribed Fullerton’s work as ‘self-indul-
gent polemic and nothing more’. The
Timber Communities Australia organi-
sation announced it would lodge a for-
mal complaint with the ABC.

Within the ABC, there are
staff acutely aware of their
role as part of a ‘national
broadcaster’—literally,
a broadcaster devoted to
serving the entire nation.

Before TCA could act, however,
the ABC’s judgement was already un-
der question. The Crikey.com Website
reported on February 23:

Already there are reports that
ABC watchers are pouring [sic]
back over programs to see just
how many stories were obviously
sourced from green groups ...
Allegations are flying that the
broadcaster is building an un-
healthy reliance on getting ‘in-
vestigative stories from shrub-
huggers—or, in other words,
are being spoon-fed. It doesn’t
just smack of laziness. The ABC
must surely realise that with
friends like that they don’t need
enemies.

That, perhaps, is the most astound-
ing part of the whole story, given the
criticism of Fullerton’s two earlier sto-
ries and the constantly raging ABC
bias” debate. The ABC, like all large or-
ganisations, is not a monolith—despite
the appearances it may give to outsiders.
Within the ABC, there are staff acutely

aware of their role as part of a ‘national

broadcaster’—literally, a broadcaster
devoted to serving the entire nation,
particularly the audiences that Austral-
ia’s geography have made it financially
unviable for commercial media to reach
until the advent of mass-market satel-
lite and other new technology.

There is a true sense of public
service broadcasting that is ignored or
simply unknown to people outside the
ABC, particularly media watchers who,
naturally enough, concentrate on the
main media markets in the capital cit-
ies. Regional ABC radio stations, for
example, play vital roles in the com-
munities they serve and enjoy close ties
with what are, in many cases, audiences
with virtually no other media options.
Programme makers who strive to main-
tain this public service broadcasting
ethos worry about the concentration
of power and resources at ABC head-
quarters in Ultimo and its growing sat-
ellite on Melbourne’s Southbank—and
a management bureaucracy that always
seems to be expanding and always ready
to swallow dollars that could go on
broadcasting,.

This phenomenon and the culture
it creates are at the centre of the debate
over ‘Lords of the Forest’. We should
be asking to just whom is the ABC ac-
countable rather than pointing the fin-
ger at individual journalists. It is a mat-
ter for the ABC Board. In December,
the ABC’s Independent Complaints
Review Panel [ICRP] upheld three
complaints made by Forestry Tasmania
and TCA against ‘Lords of the Forest'.
The ICRP, according to the ABC, is ‘an
independent body established by the
ABC Board to investigate allegations of
“serious cases of bias, lack of balance or
unfair treatment arising from an ABC
broadcast”.’

The complaints claimed that ‘Lords
of the Forest’ was inaccurate, showed
bias and lacked balance and fairness
in examining forest issues. The >
ABC’s own media release on the

MARCH 2005

37



subject states:

The Panel acknowledged in its
report that the ABC had already
apologised for the two factual in-
accuracies contained within the
program. The ICRP also noted
that the ABC had satisfactorily
answered many of the complain-
ant’s objections.

The ICRP Report stated, in
part:

‘There were inaccuracies and
some misrepresentation of facts
in ‘Lords of the Forest'. The pro-
gram often, though not invaria-
bly, presents only the ‘anti-Lords’
(anti-logging) version on dis-
puted issues of fact. It frequently
casts doubt on the credibility of
the ‘Lords’ (logging industry)
and their supporters, but scarce-
ly ever subjects their opponents
to the same treatment.
‘Accordingly, the Panel partly
upheld the complaints. The spe-
cific elements upheld as serious
breaches are;

1. Inaccurate map of Tasmania:
The map misrepresents logged,
logging and reserved forestry
areas of Tasmania. Accepting
the map as accurate leaves a rea-
sonable viewer misinformed as
to forestry management in the
State. (Previously acknowledged
by the ABC).

2. Unsourced vision: In no less
than four instances the program
uses vision either out of context
or unattributed as to its source,
misleading to the reasonable or
average viewer.

3. Emotive language: The emo-
tive language of the program
invalidates the claim that every
effort was made to bring balance
to the production. Perhaps jus-
tified as isolated individual and
contextual descriptive phrases,
the frequent use of pejoratives
leaves the reasonable viewer with
the impression that the program
is anti-logging i.e. seriously lack-

ing in balance and fairness.” ”

That, however, is it. There is no
mention of sanction or further apol-
ogy.
The ‘“factual errors’ have been dealt

with by a link on the Four Corners

website for ‘Lords of the Forest’ that ap-
pears almost as a footnote, headed ‘Up-
date’, rather than as a correction. The
link takes the browser to a page that is,
at least, headed ‘Errata’.

On The Lords of the Forest,
broadcast on 16 February 2004,
it was stated that Van Diemen
discovered Tasmania. In fact,
Van Diemen commissioned the
voyage in which Abel Tasman
became the first European to
sight the island.

Huon pine was also included in
a list of hardwoods. It is actually
a softwood.

In addition, a map showing the
proportion of Tasmania that has
been protected from logging was
simplified during the produc-
tion process. Although the ac-
companying narration was ac-
curate, Four Corners accepts that
the map was oversimplified and
apologises if it misled any view-
ers. A more detailed map is avail-
able below.

No apology is made for the errors,
while the nature of the correction only
emphasises their egregious nature. The
question of language is not dealt with.

In February this year, the Australian
Broadcasting Authority found the ABC
guilty of failing to present factual con-
tent accurately. Complaints can only be
made to the ABA if viewers first raise
their concerns with the original broad-
caster of the material under question
and are dissatisfied with the response
they receive. On this matter, the broad-
casting regulatory authority has shown
itself, again, for the toothless tiger it is.

Its media release states that, despite
the negative findings, ‘In light of the
ABC’s actions in correcting the inac-

curacy, the ABA does not propose to
take any enforcement action in relation
to the breach on this occasion.” On the
basis of the ABC’s Website, the broad-
caster appears to have offered no formal
response to the ABA finding.

The ABC’s approach is best dem-
onstrated by its decision to enter “The
Lords of the Forest’, along with Full-
erton’s two other contentious environ-
mental stories, for the Australian Gov-
ernment Peter Hunt Eureka Prize for
Environmental Journalism, held under
the auspices of the Australian Museum,
while the complaint procedure was
underway. (They won, but that—and
what will now happen to the $10,000
prize—is another story). As early as 8
April last year, Geoffrey Crawford, the
ABC’s Director of Corporate Affairs,
wrote to Barry Chipman of Timber
Communities Australia stating, “While
I note your concerns, the ABC cannot
agree with your view that this program
was unfair and partial. A wide range of
opinions, including your own, were fea-
tured by Four Corners, and the ABC is
satisfied that the report was an inform-
ative and fair investigation of a public
controversy.’

Chipman wrote to the ABA about
the Independent Complaints Review
Panel finding on 11 January this year.
He referred to the ICRP ruling, then
said: “The Managing Director of the
ABC has advised that he is to take no
further action other than the issued
media release of 10th December 2004
that stated in brief some of those find-
ings...’

Forget questions of bias. This raises
one much simpler matter. Where is the
public service broadcaster’s sense of
public service? Perhaps the ABC Board
can tell us.

Christian Kerr is a political commen-
tator and postgraduate politics student.
He undertakes paid commentary for the
ABC.

L1 [PIA

RIEIVII|EIW

MARCH 2005



