The Referendum Debate:
A Note on Press Coverage

NANCY STONE

HE ‘quality’ press played a
T central part in the 1999

republic referendum de-
bate. The Victorian ‘No
Republic’ committee asked me to
examine every issue of The Age (and
The Sunday Age) and The Australian
during the 12-13 weeks to voting
day, to assess those newspapers’ han-
dling of this debate. Accordingly, the
column-centimetres of print (ex-
cluding headlines) devoted to each
side of the topic were carefully re-
corded.

Material was sub-divided into
news/comment, editorials, opinion
pieces, and numbers of letters (full
and brief) published, classifying each
as pro- or anti-republic or neutral in
tone. Summary results are given in
the accompanying charts.

The manner of classification into
‘Yes’, ‘No’ and ‘Neutral’ is central to
the outcome: one reader’s bias is an-
other’s fair reporting. Editorials, opin-
ion pieces and letters generally speak
for themselves, but the classification
of news/comment is bound to be con-
tentious. Accordingly examples are
given, to invite evaluation of that
classification. (News and comment,
once scrupulously separate, are now
routinely merged by many journalists,
hence their combination for present
purposes).

News/comment took many forms:
e Simple reporting of facts, such as

Brendan Nicholson’s ‘Now or

never: Costello’ (The Age, 1 No-

vember, page 1) or Mike Steke-
tee’s ‘Poll unlocks the yes vote’

(The Australian, 25 October, page

1). Both were classified ‘neutral’.
e Articles slanted to the ‘Yes’ or

‘No’ case. Scott Emerson’s “Two

eras—one way forward’ (The Aus-

tralian, 6-7 November, page 9),
featuring youthful Juliet Mitchell
and centenarian Ted Smout, was
clearly in the ‘Yes’ category.
‘Whitlam pillories PM’s fear’
(Steve Connolly and Lyall
Johnson, The Age, 28 October,
page 4) was another such. By con-
trast, and despite its headline,
Dennis Shanahan’s ‘PM’s case
falls short on symbols’ (The Aus-
tralian, 27 October, page 6) pre-
sented the ‘No’ case favourably.
Articles of strongly ‘Yes’ or ‘No’
persuasion, yet with an opposite
or neutral segment. ‘PM warned
to stay out of debate’ (Brendan
Nicholson, The Age, 2 November,
page 6), allotted 25cm to the ‘Yes’
side and 2cm to ‘No’. Ben
Holgate’s ‘Cultural spirits rally for
republic’ (The Australian, 5 No-
vember, page 19) devoted 41cm
to ‘Yes’, 4cm to ‘No’ and 5cm
‘Neutral’. With all such ‘divided’
articles, the appropriate lengths
were allocated to the ‘Yes’, ‘No’
and ‘Neutral’ tallies.

Opinion pieces masquerading as
news/comment. A good example
with a ‘Yes’ bias was Paul Kelly’s
‘Costello offers alternative vision
for conservatives’ (The Australian,
28 October, page 1).
News/comment consisting of a
puff from ‘Yes’ voting celebrities.
A notable example was ‘It’s time
but a republic wasn’t meant to be
easy’ (Michael Gordon, The Age,
5 November, page 1), with former
Prime Ministers Fraser and Whit-
lam hand in hand with Premier
Bracks. ‘Dad reigned at Winton’s
royal parade’ (Matt Price, The
Australian, 28 October, page 7)
was another.

Notably impartial reporters were
Nicolas Rothwell (The Australian)
and Tony Wright (The Age). By con-
trast, Graeme Leech, who edited
most Melba columns in The Austral-
ian during the period, appears to have
presented the most consistently one-
sided viewpoint.

During the survey period, two
other major events occurred: East
Timor’s referendum and subsequent
unrest, and the long drawn-out Vic-
torian State election. These probably
accounted for the dearth of republic
material at certain times, especially
in the Opinion sections.

Now to the results. Considering
news/comment first, there was not
one week when column-centimetres
for ‘Yes’ did not exceed those for ‘No’,
usually overwhelmingly. This was
true of both newspapers. Indeed, in
only four of the twelve weeks did
even ‘Neutral’ exceed ‘Yes’ in The
Australian. In The Age, that balance
was seven weeks to six.

The results in summary for the full
12- or 13-week periods are embod-
ied in the charts below. For The Aus-
tralian, the news/comment total for
Yes’ was 4,246cm. ‘No’ came to
1,468cm, and ‘Neutral’ totalled
4,276cm. Thus ‘Yes’ overshadowed
‘No’ by almost three to one.

For The Age, news/comment was
even more unequal, with ‘Yes’ total-
ling 2,531cm, ‘No’ 530cm and ‘Neu-
tral’ 2,835cm. The ‘Yes’-to-‘No’
ratio was nearly five to one
(although, as indicated above, ‘Neu-
tral’ news/comment in The Age was
slightly greater than ‘Yes’ material,
whereas in The Australian, ‘Yes’ ma-
terial even exceeded ‘Neutral’).

It is obviously a newspaper’s right
to express its own view in its editori-

RENMOET

MARCH 2001

29



The Age: News/comment fotals

The Australian: News/comment totals

The Age: Opinion piece fotals

The Australian: Opinion piece totals

Hm Neutral

DNO

. Yes

Notes: 1. Figures in pie charts indicate total number of column-centimetres.
2. Total articles read—The Age: 331; The Australian: 522.
3. Figures for The Australian do not include the 19-page booklet, ‘Royalty or
republic: your guide to the referendum’.

als. Thus every relevant leading arti-
cle in both papers, without exception,
urged readers to vote ‘Yes'.

In the opinion pieces, most read-
ers would hope to see a roughly equal
division for and against a proposition
as fundamental as changing Austral-
ia’s Constitution. Space in both pa-
pers, however, was allocated not
much less than two to one in favour
of ‘Yes'.

Happily, the spread of views
among Letters to the Editor (presum-
ably reflecting roughly the ‘balance’
of such letters received) was more
even, with The Australian’s ratio eight
to seven favouring ‘Yes’, and The Age’s
six to five in favour of ‘No’.

The referendum was lost convinc-
ingly, in every State and the North-
ern Territory. The quality press’ ad-
vocacy, as exemplified by The Age and

The Australian, may have convinced
inner-city voters, but clearly failed to
sway the wider population. Could it
be that the relentless urgency with
which these newspapers (particularly
The Australian) pressed their case re-
bounded upon them? Or perhaps that
the uniformity of views expressed sim-
ply made some readers suspicious? To
adapt Emerson, ‘the louder they pro-
claimed the advantages of the repub-
lic, the faster we voters counted the
blessings of the present system’.

Dr Nancy Stone is Secretary of The Samuel

Griffith Society. (Ph: 02 9810 3792; Web: http://
www.samuelgriffith.org.au/) . This is a version of a
paper delivered to the Twelfth Conference of The
Samuel Griffith Society in Sydney, on 12 Novem-
ber, 2000. In evidence to the Press Council, The
Australian cited her paper as ‘an independent
study’. (The Australian, 9 February 2001).

Musing...

Media Culture
by MICHAEL WARBY

When Professor John Heningham of
the University of Queensland sur-
veyed journalists, they ranked the
7.30 Report, ABC News and Four
Corners as the most pro-Labor me-
dia outlets. Yet the ABC is being
lauded by journalists as if there were
no serious issue of bias.

The ABC'’s favourite intellectu-
als—John Ralston Saul, David
Suzuki, Noam Chomsky and, for old
times’ sake, John Kenneth Gal-
braith—show a clear ideological pat-
tern. You have to go back almost 25
years and the Blainey View to the last
time the ABC showcased a conserva-
tive intellectual—a ludicrous der-
eliction of duty by our national
broadcaster during a dramatic resur-
gence in conservative and classical
liberal thought.

Defenders of the ABC talk as if
it is a corrective to commercial me-
dia. Yet the prime corrupter of mod-
ern media is not the overrated bo-
gey of commercialism, it is the cul-
ture of virtue; the parading of opin-
ions to display the virtue of the jour-
nalist or commentator, such as their
republican virtue. This culture of
virtue is particularly intense in the
ABC.

To be a defender of the ABC is
to be of the virtuous: to be a critic is
to be not of the virtuous. Thus the
media culture of virtue defends the
ABC. This frustrates making the
ABC accountable, since journalists
become partisans, wishing to close
down debate.

Australia cannot afford to spend
well over half-a-billion dollars a year
on an organisation not accountable
for the quality of its product. That
the ABC is protected by a media
bodyguard strengthens the argument
for its abolition and replacement.

Michael Warby is a Fellow of the IPA.

REMIE

30

MARCH 2001


http://www.samuelgriffith.org.au/
http://www.samuelgriffith.org.au/



