Promise Deferred

KEITH MACKRIELL

N 1941, after the fall of

France, the Francophile

British writer Charles

Morgan gave a lecture in
London about Anglo—French rela-
tions. The Brits, he said, should get
rid of the almost universal belief that
‘you can never trust a Froggy’. He
urged the French to abandon ‘Perfide
Albion’—their translation of the
British belief. Making his case,
Morgan used an image that has reso-
nated across the years—‘France,” he
said, ‘is an idea necessary to civilisation’.

ABC Radio is the same. For all
my remembered life it has been
there—as informer, entertainer and
comforter, mentor and stimulator.
Bringer of news, good and bad. Of
insights never before imagined. And
the sublime sounds of Mozart, Callas
and the FA Cup.

Where else, in a six-day period,
is there an informed half-hour of talk
about contemporary issues in Health,
the Law, Religion, the Media, Sport
and—however belatedly—DBusiness?
And all before nine in the morning.
Where else are life matters—the
whole gamut—given a run before 10?
And it’s only on ABC Radio Na-
tional that you can spend an hour a
day listening to talk about the arts.

That’s the good news. There is,
sadly, some not so good news—that
overshadows much that is admirable
about ABC Radio and serves to
weaken the foundations of tax-
funded broadcasting.

THREE PRINCIPLES—
IN THEORY ...
Before examining the bad news,
there are three elements that should
be clear:
First: Broadcasting paid for by all
taxpayers should deal impartially
and fairly with us all.

Second: The precept of ‘due im-
partiality’ should be defined, be
definitive, be in the Code of Prac-
tice and be put into practice.
Third: All program-making deci-
sions should be based on ‘integ-
rity of intent’ by each of the peo-
ple making and taking those de-
cisions. This means that they
should be based on the profes-
sional assessment of program val-
ues and standards, with personal
preferences, prejudices and pre-
dilections pushed into the back-
ground.
The ABC’s latest Annual Report re-
fers to a Performance Study claim-
ing that, among those who used the
ABC (television, radio or online) as
a source of news and current affairs

Broadcasting
paid for by all
taxpayers should
deal impartially
and fairly with
us all

on most days, 90 per cent of respond-
ents thought that the ABC was ‘do-
ing a good job of being balanced and
even-handed when reporting news
and current affairs’.

The difficulty with that figure is
not just that it seems counter-intui-
tive, but that readers are not told
who asked what, of whom—when,
where, and in what context—nor
who carried out the study, or who
paid for it.

What does it mean to argue that
‘due impartiality’ should be at the
heart of program-makers’ decisions?
There are three key points:

First —that public service broad-
casters aren’t being properly pro-
fessional if only one view is re-
flected in their programs. They
must include the widest reason-
able range of views. Plurality
should be the guide.
Second—due impartiality should
mean that, while program mak-
ers take account of a range of
views on an issue, they should
also consider the number and
weight of opinion holding minor-
ity views.

Third—while it is entirely proper

that accepted orthodoxies should

be challenged, it is entirely im-

proper not to do justice to the es-

tablished view, fully and clearly,
and also not to discuss the down-
side implications of the alternatives
to those orthodoxies.
Now for ‘integrity of intent—that
other element that seems so impor-
tant for public service broadcast-
ers.

The following story, told from real
life, by an ABC radio supervisor,
illustrates what integrity of intent is
not.

A program-maker in the Reli-
gious Department made a program.
Asked to comment, the supervisor
said—‘That’s good stuff you have
there—interesting clerics, views
about social matters, and political
matters as well. 'm happy with all
that. But, they are all speakers from
left-of-centre, aren’t they? We need
to include some from the right, or
conservative, or whatever you like to
call them.’

To which the program-maker
said—‘there aren’t any’.

REMIEN

JUNE 2001



‘Um’, said the supervisor, ‘but I'm
quite sure there are.’

‘I mean,’ said the program-maker,
in a kindly way, ‘none worth listen-
ing to!’

What this shows is that the pro-
gram-maker’s opposition to people
with views for which he had no time
was used as a reason for denying his
audience access to alternative views.

The listening public has the right
to know—and professional, publicly-
funded broadcasters have the respon-
sibility to present—not just the views
that match those of the program
mabkers, but those that don’t. Oliver
Wendell Holmes talked about the
principle of free thought—not free
thought for those who agree with us,
but freedom for the thought we hate.

There is a special need for news
and current affairs people to apply
integrity to their intent because they
act as ‘gatekeepers’. They have the
power to select and present the ma-
terial that comes to them from mul-
tiple sources. Their values and as-
sumptions define the nature of news
itself. They make choices, based on
their assessments of news values.
These values are not clear-cut—ex-
cept at times such as the Princess of
Wales’ death and other news events
of over-arching significance. On days
like that, news may well be fully dic-
tated by the event.

But who can doubt that, on most
days, journalists and current affairs
people do make choices about which
stories are to be covered, who will be
asked to comment—and how the
events will be presented?

In the process of deciding, they
will, of course, be influenced by their
own viewpoints, by their professional
experience and by the assumptions
of their profession. Perhaps, most of
all, they’ll be influenced by the ‘cul-
ture’ of their organization.

Within that culture, people often
have to work hard to retain their in-
tegrity of intention. It’s not easy. But
the public is entitled to expect that
it should be applied, as part of the
integrity/independence couplet—a
linkage which means that, where

impartiality and integrity are ac-
cepted and applied, independence,
both financial and editorial, should
be guaranteed.

...AND IN PRACTICE
And there the story might end.

[t doesn’t, because due impartial-
ity is not always reflected in Radio
National broadcasts. And because
there seems a lack of integrity of in-
tent in some of the network’s out-
put.

The listening public
has the right to
know ... not just

the views that
match those of the
program makers,
but those that don’t

What's the evidence?

Well, regrettably, it’s got to start
with Phillip Adams.

Regrettably, because the problem
lies as much with those who are
nominally in charge, and who seem
to accept the lack of due impartial-
ity, as with Phillip Adams himself.

The Weekend Australian of 10-11
March 2001 published Phillip
Adams’ own defence of his position
in relation to Radio National, mak-
ing it possible to examine the per-
spective of a high-profile contribu-
tor to the network.

The first and fair thing to note is
that he claims to have urged Radio
National’s management ‘over the
years, to offer the likes of Gerard
Henderson or Paddy McGuinness
their own programs’—though he’s
not so keen about Imre Salusinszky,
who would, he says, ‘over-balance

)

me.

But at least his support for Dr
Henderson and Mr McGuinness
points to his recognition that the
public’s right to know extends be-
yond their right to know only what
Phillip Adams wants them to know.

He went on to say that, had his
critics asked him, he ‘could have
identified any number of ABC pre-
senters whose political, social or cul-
tural views are not merely conserva-
tive but energetically reactionary’.
Disappointingly, he doesn’t name
those people, contenting himself
with the assertion that, in Mel-
bourne, there’s a broadcaster whose
views on many issues would accord
with Alan Jones’, while in Newcas-
tle there’s a presenter who treated
Pauline Hanson with ‘a mixture of
giggles, gush and grovelling’.

Phillip Adams went on to claim
that, ‘of the four hours of wireless I
present each week for Radio Na-
tional, only 15 minutes is devoted to
Federal politics—the “Canberra
Babylon” spot being traditionally
presented by a distinguished mem-
ber of the press gallery. Currently this
task falls to Margo Kingston—who
is,” he says, ‘as likely to excoriate the
Labs as she is the Libs’.

Three points should be made
here:

First—it is not the case that
Phillip Adams is heard for just
four hours a week. In fact, he is
currently allocated eight hours of
Radio National air time a week,
not four. He has the 4.00pm to
5.00pm slot on Tuesday, Wednes-
day, Thursday and Friday and the
10.00pm to 11.00pm slot Mon-
day, Tuesday, Wednesday and
Thursday. The afternoon ses-
sions—to be sure—are recorded
versions of the previous night’s
program, but he has this double
whammy, giving him a total time
not matched by any other ABC
public affairs commentator.

Next—it is more than just a lit-

tle disingenuous to say, as he does,

that only 15 minutes each four
hours is devoted to Federal poli-

tics. Anyone listening regularly is p-

RENMIET

JUNE 2001



soon aware that it isn’t just in seg-
ments about Federal politics that
his political position comes
through. Tone, taste, inference,
implication—they’re all there to
pump up the left and flatten the
others, in a range of items.

As to the assertion that in
Margo Kingston’s ‘Canberra
Babylon’ slot she is as likely to
excoriate the Labs as the Libs—if
that’s so, she doesn’t seem to do it
very often. And not even her de-
tractors would accuse Margo
Kingston of setting out to disguise
her general antipathy towards the
present Federal Government.

Phillip Adams goes on to say
that ‘we’ve a regular in Bea
Campbell, who spends much of
her allotted time expressing con-
tempt for Tony Blair and his New
Labour henchmen’. So, some-
times, she may. But don’t run
away with the idea that she fills
in the rest of her time boosting
the Conservatives. Not even her
nearest enemies would say that
Bea Campbell has a thing going
for William Hague. Tony may get
the sharp edge of her tongue oc-
casionally, but it’s the full rolling-
pin job for poor William.

Phillip Adams admits that
‘we’ve given air time to Noam
Chomsky’ but says that this is bal-
anced by ‘respectful hearings to
the likes of Henry Kissinger’. And,
says Phillip, Noam ‘gets very
shirty if you call him left-wing’.

Well, if Chomsky hadn’t writ-
ten Deterring Democracy, Chroni-
cles of Dissent and a number of
other books reflecting politically
radical positions, over many
years, he could have avoided the
‘left-wing’ tag that Mr Adams
says causes him to become shirty.
Finally—in his defence of his
place on Radio National, Phillip
Adams examines the ‘so-called
ABC culture’. It is, he says, ‘a fan-
tasy’. ‘A furphy.’

Curious point, this. He seems to be
saying that because ABC Radio has
different staff working on different

programs, on different networks,
there isn’t an ABC Culture—it’s an
argument that flies in the face of evi-
dence from literally hundreds of or-
ganizations, of all kinds.

PROMISE DEFERRED

In one sense, Phillip Adams has ac-
knowledged the wide concern that
his eight hours of air time, broadly
devoted to left-wing perspectives,
skews the network.

As he first wrote in The Austral-
ian and then told Mick O’Regan on
Radio National’s Media Report on
the first day of March 2001, ‘On this
very day I've applied for membership
of the Young Libs, Old Libs, the
Nats, One Nation, the Shooters
Party and, the most extreme of all,
the right-wing faction of the New
South Wales ALP. I am,’ he said, ‘a
new person, and everyone can now
relax, now that the extremist Adams
is like the thylacine—extinct, and

Concerns about
Radio National’s
commitment to due
impartiality and
integrity of intent
don’t begin and end
with Phillip Adams

the ABC has clearly established its
ecological equilibrium’.

You might have thought, having
been told this, that everything was
going to be all right. But then, a few
days afterwards, Phillip was talking
to John Pilger on Late Night Live.
And it was soon clear that all his ap-
plications for membership must have
been blackballed. All that bright
promise of change has been deferred.
Nothing much is different.

Of course, concerns about Radio
National’s commitment to due im-
partiality and integrity of intent
don’t begin and end with Phillip
Adams, nor are they a recent devel-
opment.

As long ago as December 1996,
Eva Cox, who has had regular ac-
cess to the network, said, ‘There’s a
perception that left-wing people like
me get too much airtime. [ can tell
you they don’t. The place is full of
what I'd call right-wing commenta-
tors. And we have got 50 million
right-wing commentators every-
where else in the media’.

Notice that she uses the same
approach as Phillip Adams—claim-
ing that there are right-wing com-
mentators on the ABC, but then
avoids naming them. And they both
justify a left-wing stance, by assert-
ing, to use Phillip Adams’ elegant
phrase, that ‘it’s a fart in a windstorm
compared to the overwhelming
bombast and bigotry that’s pouring
out of commercial radio’. The im-
plication that ‘our’ ABC exists as a
left-wing bastion against commercial
bombast and bigotry is not easy to
find in the Corporation’s Charter,
Mission Statement, Code of Practice
or any other guideline document.

Some commentators argue that
listing examples of the absence of
impartiality is an unnecessary waste
of time. Frank Devine, in The Aus-
tralian of 12 August 1996, said that
‘unfairness is endemic—why bother
making lists of instances, when bias
permeates the national broadcaster,
and the evidence is there for every-
body to see and hear every day?

Perhaps he’s right. But if the per-
ception of a lack of impartiality is
allowed to continue, then the an-
tipathy this causes between the
ABC, the present Government and
sections of the audience, will fester.

OBSTACLES TO REFORM

This conflict does little good to any-
one—and it is surely against the pub-
lic interest that there should be long-
standing antipathy between a na-
tional broadcaster and any govern-

REMIEN

JUNE 2001



ment, Federal or State, Coalition or
Labor.

Which prompts consideration of
what stands in the way of improve-
ment from the ABC side.

There seem to be two principal
possibilities:

The first is that the ABC’s Board,
management and senior Radio
executives simply don’t see the
problem. If this is so, and they are
not to be shifted from that view,
then redress will be a long time
coming.

The second possibility is that the

Board, management, and senior

Radio executives decide that

they can't take action, despite the

conviction that action is justi-
fied.

This possibility is based on the
opinion, articulated by the for-
mer Senator Graham Richard-
son, that the ABC news and cur-
rent affairs staffs ‘simply won’t
cop’ certain changes they don’t
like.

Recent months have illustrated
how effectively a campaign through
the media can be mounted against a
Managing Director, who now joins
other chief executive officers, in-
cluding Geoffrey Whitehead and
David Hill, whose policies have run
foul of the prevailing opinions of
those staff who see themselves as
holding the flame for the ABC.

If, indeed, the influence of staff
opinion leads to reluctance to inter-
vene, then the views of Russell Bate,
the last Labor appointee to the cur-
rent Board, become clearer.

Earlier this year he spoke about
staff attitudes and the resistance to
management directions. Mr Bate’s
view, after five years on the Board,
is that there is an unrealistic expec-
tation by many staff of involvement
in management. A half-billion dol-
lar operation, he said, can’t be run
like a collective farm.

Well, Russell Bate has articulated
what many people have long sus-
pected—that a core of influential
staff, while not actually managing

the ABC, has for long had the nega-

tive power to block certain decisions
and policies and people.

Last year, when there were ru-
mours that Phillip Adams’ contract
was not to be renewed, provides a
case study.

Aided by media mates and the
strident Friends of the ABC, Phillip
Adams became a symbol of staff in-
fluence. There was a significant pub-
lic furore, and denials from Radio
management.

A core of influential
staff, while not
actually managing
the ABC, has for long
had the negative
power to block
certain decisions and
policies and people

The issue, at least in public, was
killed off, with a Sydney Morning
Herald report quoting Mr Adams as
saying ‘I run a good program. I'm not
going to take the execution’.

A CLEAR-CUT EXAMPLE

A final point. The Breakfast session
on Radio National on Friday 30
March 2001 ran commentary about
the decision by President Bush to
withdraw American support for the
Kyoto environmental agreement.

The broadcast segment had two
people commenting on that deci-
sion—a British professor and a
former member of the Clinton ad-
ministration. Both took the same
position, opposing the Bush deci-
sion.

This failed the many listeners
who want to be able to make in-
formed judgments—either informed
assent or informed dissent—on a
wide range of current issues.

What we got were two people
taking essentially the same position.
There is not the slightest objection
to presenting views in opposition to
those taken by any government. But
listeners have the right to know—
and the ABC has the responsibility
to provide—information and com-
ment from people who represent the
principal differing views—on the
Kyoto decision or any other compa-
rable issue.

The program segment provided
no reason or background for the
Bush decision. Radio National ap-
parently thought it was right, with
time in the slot for two opinions, to
have both commentators taking the
same anti-Bush position.

It was later claimed by a Radio
National spokeswoman—as re-
ported in The Australian of Monday
2 April 2001—that ‘the program’s
producer tried to contact pro-Bush
commentators but none was avail-
able for the broadcast’. It was also
said that ‘Breakfast will continue
covering that story this week, and
all points of view will be presented’.

[t is left to readers and listeners
to decide whether the claim that no
pro-Bush commentators were avail-
able is credible. In making up their
minds, they should note that, in her
breakfast show on ABC Radio 702,
in Sydney, Sally Loane interviewed
two commentators—one, a US
Government greenhouse adviser,
who was wholly in agreement with
Bush’s decision. This was broadcast
only minutes after the Radio Na-
tional producer couldn’t find a sin-
gle commentator in the English-
speaking world available to put the
pro-Bush view.

Did Radio National treat this
major story with due impartiality—
and was there integrity of intent?

Keith Mackriell was the Federal Head of ABC
Radio from 1974 to 1984. This is an edited version
of a paper he delivered to the IPA’'s ABC Confer-
ence in Sydney on 31 March 2001. A full list of
Conference speakers and their papers are available
on the IPA Website: www.ipa.org.au

nan

RENMIET

JUNE 2001





