‘BBC World’ Calls
“Timber!” on Credibility

ANDREW MCINTYRE

It seems that small victories are possible against media bias—at least in the UK.

N 5 July 2002, BBC World

broadcast Earth Report:

Paper Tiger, a documentary

on the effects of logging in
Tasmania. As one would expect, it
was a standard propaganda piece,
with all the bias one has come to as-
sociate with environmental docu-
mentaries.

The programme made a number
of claims about Tasmania and its for-
estry industry which it failed to ex-
amine or to test. With the editing,
there were numerous instances
where the vision and the commen-
tary deliberately gave false impres-
sions or where there were repeated
errors from previous reports. The
programme also dismissed both the
efforts of professionals in Tasmania
to conserve biological diversity and
the published scientific reports con-
firming the industry’s sustainability.

After the broadcast, Mr Barry
Chipman, Tasmanian State Co-
ordinator of Timber Communities
Australia Limited (TCA)—a body
representing families and individu-
als that work in and depend upon
Tasmania’s forest industries—com-
plained to the Broadcasting Stan-
dards Commission (BSC) in Britain
that they had been treated unfairly
and unjustly in the programme.

As a result of this formal com-
plaint, the BBC was forced to
acknowledge internationally that it
broadcast an ‘exaggerated’, ‘mislead-
ing’, ‘inaccurate’ and ‘unfair’ TV
documentary about Tasmania’s for-
ests. The BSC handed down a 3,500-
word ruling on the matter, and BBC

World was obliged to publish a 386-
word summary of the findings in the
London Times. It also had to screen
a one-and-a-half-minute television
summary of the BSC’s findings at the
completion of their Earth Report
programme for 5 days from June 3
this year.

Effectively, the Broadcasting
Standards Commission found that
the programme had misled viewers.
It had ‘ignored evidence provided by
TCA that Tasmania has 40 per cent
of its total land and its forests pro-
tected in reserves, with 67 per cent
of its rainforest and 95 per cent of its
high quality wilderness fully pro-
tected on public land’. Nevertheless,
and undeterred, the programme
compared the land clearance rate
with that of ‘a poverty-stricken tropi-
cal forest nation’, deliberately result-
ing, according to the Commission,
in an ‘exaggerated portrayal of the
extent to which rainforest in Tasma-
nia was exposed to logging’. The rul-
ing also determined that the BBC’s
claim ‘that the Styx was the last
stronghold of the Eucalyptus regnans
involved some gilding of the lily’. It
agreed with Chipman that the BBC
had inserted ‘footage of a burrowing
crayfish without on-screen acknow-
ledgement that it was archival, into
footage of a harvested coupe, so that
it appeared that the crayfish’s habi-
tat was in the middle of a clear felled
forest site’, and it disagreed with the
BBC’s assertion that the Forest Prac-
tices Board ‘was run by the timber
interests to administer the self-regu-
lating code of practices’.

In effect, the BSC’s finding not
only vindicated the TCA and the
people who depend for their liveli-
hood on the sustainable manage-
ment of Tasmania’s forests, but also
those involved in the sound manage-
ment of forests generally.

Because green advocates seem
not to be able to help themselves but
be biased in documentaries on envi-
ronmental issues, the TCA had be-
come an unwilling victim in a war
that should not be taking place. Mr
Chipman observed, ‘This is a battle
we would have preferred not to have
fought. We believe the media should
be fair and balanced in the first place.
Journalistic codes of practice ask for
journalists to deal in the truth, not
just rehashing the lines from green
Spin Doctors, based on personal
opinion’. Experienced and twice bit-
ten observers of the media know,
however, that pigs don’t fly.

But at least in Great Britain com-
mon sense appears to prevail from
time to time. Would that Australia
had such a commission to deal with
our (‘theirs’ really) ABC. In this case,
the complaint process was not easy,
and involved a long battle through
the office of the Commission. But
the idea of our ABC having to pub-
licly and repeatedly tell us on Chan-
nel 2 that ‘sorry viewers, we got it
wrong’ would be delicious. But then,
saying sorry, as the ABC has often
observed, is not an easy thing to do.

Andrew McIntyre is Public Relations Manager at
the Institute of Public Affairs.

RENMIEW

JUNE 2003





