
www.ipa.org.au38 IPA Review  |  August 2009

T he Federal Government’s re-
appointments to the board of 
the Australian Broadcasting 
Corporation put a political 

showpiece ahead of corporate common-
sense. In an attempt to demonstrate that 
it could go where no other government 
had gone before—namely depoliticising 
the ABC board—it turned its back on 
the opportunity to instill some forensic 
accounting experience into the govern-
ing body of a business with an annual 
budget of more than $800m.

This is despite what is believed to 
have been strong representations along 
these lines from the ABC Chairman, 
Maurice Newman, who has been under 
pressure to accept the reinstatement of 
the position of ‘ABC staff elected direc-
tor’ so that the Government can honour 
an election campaign commitment to 
the organisation’s unions.

The appointment of long-term arts 
industry executive, Michael Lynch, a 
former Australia Council chief executive, 
and academic and Griffith Review editor, 
Julianne Schultz, followed a lengthy vet-
ting process set up by the Government 
in what it claimed was necessary to prove 
transparency. The strength of this argu-
ment, pressed by Communications Min-
ister, Senator Stephen Conroy, is uncon-
vincing. But if it was determined to go 
down this path the Government should 
have laid out specific requirements that 

would have brought more financial 
management grunt onto the board and 
not (without taking away anything from 
Lynch or Schultz) an arts infusion. 

The selection process involved the 
appointment, by the head of the Prime 
Minister’s Department, of a seven-mem-
ber nomination panel to make merit-
based recommendations to fill the two 
vacancies on the ABC board and two on 
the board of SBS. This drawn out pro-
cess which left the ABC positions un-
filled for nearly a year cost the taxpayer 
more than $200,000 to prove a political 
point which, in the end, required the 
approval of Conroy, and then the Prime 
Minister, Kevin Rudd. A close reading 
of the Government’s policy on this pro-
cedure shows that, if the Minister wants 
to disregard the recommendations of the 
panel he simply needs the Prime Minis-
ter’s nod. So what’s new?

When it comes to appointing the 
next chairman of SBS (due at the end of 
the year) and the ABC in 2012, the ball 
sits in the Prime Minister’s office and 
again he is under no obligation to accept 
any recommendation from the nomina-
tion panel.

But there is no reason why the 
Prime Minister shouldn’t make these 
appointments. The issue is about dem-
onstrating good judgement by selecting 
individuals who can seriously contribute 
to the running of an organisation with 
the size and responsibilities of a major 
private enterprise company.

Prattling on about transparency, 
public confidence, equal opportunity, 
and diversity of gender and geographi-

cal representation on these boards only 
caters for the demands of political cor-
rectness from the Left while creating an-
other costly bureaucratic structure.

Meanwhile the ABC is wrestling 
with a serious identity crisis as it cam-
paigns to convince anyone who will 
listen—but particularly the Prime Min-
ister—that it is the only organisation 
equipped both technically and ethically 
to be Australia’s international broad-
caster.

ABC management has whipped it-
self into a frenzy of lobbying activity af-
ter Sky News (partially owned by Rupert 
Murdoch) had the effrontery to contest 
its control of the country’s overseas TV 
broadcasting service—Australia Televi-
sion Network.

The ABC beat off a challenge from 
Sky News in 2005 to retain the right, 

Where’s  
ABC?

Apparently ‘non-political’ appointments will do nothing to 
resolve the ABC’s identity crisis, writes Malcolm Colless.

Malcolm Colless is a writer for 
The Australian.

www.ipa.org.au38 IPA Review | August 2009



www.ipa.org.au 39IPA Review  |  August 2009

through a five year contract, to deliver 
this external service. But a departmen-
tal review in August will recommend 
whether this contract should be rolled 
over for another five years or opened up 
for tender by other interested parties.

The problem for the ABC is that 
much has changed since 2005. There 
is a different Government with a vastly 
different view about how Australia’s, 
and the Prime Minister’s, image should 
be projected around the world.

John Howard showed little interest 
in this overseas TV service and seemed 
content for it to amount to little more 
than a facility for expats and diplomats 
in Australian missions, largely around 
the Asia Pacific region. Unsurprisingly 
this also seemed to suit the bureaucrats in 
Foreign Affairs which stomps up the $19 
million a year budget for the service.

But Rudd is keenly interested in the 
role that this service can play in global 
public diplomacy as he goes about pur-
suing his empire building policy vision 
which includes a new Asia-Pacific stra-
tegic community and a temporary seat 
for Australia on the United Nations Se-
curity Council.

The effective use of the media in 
the area of soft diplomacy was brought 
into sharp focus during the recent 
meeting in Canberra between Rudd 
and the Chinese Propaganda Minister, 
Li Changchun, which came on the eve 
of the Prime Minister’s departure for 
Washington and then London for the 
G20 summit. 

Li successfully urged Rudd to 
lobby other G20 delegates for China to 
be given more influence within the In-
ternational Monetary Fund and hence 

raise its profile in the battle against the 
global financial crisis.

Li’s travelling media team, which 
for some inexplicable reason had ex-
clusive access to the meeting between 
the propaganda minister and the Prime 
Minister at the Lodge, lost no time in 
getting the news of Rudd’s support for 
this initiative back to China and then 
distributed it in Chinese and English 
with accompanying video images do-
mestically and internationally through 
television and the internet.

Australia Network had no coverage 
of this event because it relies totally on 
the ABC for editorial content and the 
ABC, along with the rest of the Austra-
lian media, were out in the cold on this 
one.

At the very least this was highly 
embarrassing for the Australian media. 

www.ipa.org.au 39IPA Review | August 2009



But it is just one part of a much broader 
issue concerning the role of broadcast-
ing in the advancement of Australia’s 
international image through public di-
plomacy.

If this is a sandpit in which we want 
to, or have to, play then there are two 
critical questions which must be ad-
dressed by the Government: Do the 
rules of international broadcasting en-
gagement need to be drastically changed 
and is the ABC the appropriate body to 
control this service?

ABC Managing Director, Mark 
Scott, quite rightly points out that the 
budgets of other national broadcasters, 
including Australia’s partners in the G20, 
have been massively boosted in recent 
times with China pumping an addition-
al $10 billion into its overall media ser-
vices with a clear focus on capitalising on 
the benefits of soft diplomacy. As a result 
Scott has been banging on the Govern-
ment’s door for a significant boost in its 
commitment to Australia Network and 
consequently the ABC.

But it would be highly irrespon-
sible and reckless of the Government to 
throw more money at something which 
is so ideologically flawed. It must fix the 
problem first and this lies not just within 
the sanctified walls of the ABC but also 
in the Foreign Affairs Department. 

In its discussion paper for the re-
cent review of national broadcasting, the 
Department of Broadband, Communi-
cations and the Digital Economy asked 
whether Australia’s national broadcasters 
might be deployed to further Australia’s 
cultural, commercial and social links in 
key Asian markets, particularly those 
crucial to our future trade and economic 
development. But the contract which 
the ABC has with the Department of 
Foreign Affairs and Trade to deliver the 
Australia Network service requires it to 
report the region from an Australian 
perspective. While this might suit the 
ABC’s ideological bent, shouldn’t the 
real purpose of this service be to proj-
ect the best of Australia into the region 
and beyond—a sort of ‘brand Australia’ 
network?

Meanwhile hiding behind another 
clause in the Australia Network contract, 
which stipulates as a key performance in-

dicator the existence and application of 
editorial policies on independence and 
accuracy, Scott argues that to outsource 
this international broadcasting service 
to commercial interests would damage 
Australia’s diplomatic interests.

This suggests a level of probity by 
our national broadcaster that cannot be 
matched in the tacky world of commer-
cialism. It ignores the fact that many 
of the public broadcasting services he 
wants to emulate on the international 
scene are commercially underwritten 
and that Australia Network can itself 
seek advertising support although not 
in the areas of news, public affairs or 
children’s programming. This leaves 
precious little to attract potential ad-
vertisers apart from regurgitated soapies 
and sporting replays.

Meanwhile, in his efforts to beat 
off the commercial barbarians and ex-
tract more money out of the Govern-
ment, Scott reveals that he is a convert 
to the benefits of soft diplomacy. Writ-
ing in the Sydney Morning Herald on 
April 20 he said there was a growing 
appreciation (in international affairs) of 
the ‘role of soft diplomacy using meth-
ods such as the sharing of perspectives 
to deliver policy objectives.’

And only a month before he was 
quoted in The Australian saying, ‘There 
is an agreed understanding that you 
can’t outsource your diplomatic activi-

ties, and you can’t outsource them to 
Rupert Murdoch’s international opera-
tions. We strongly believe the Austra-
lian Government’s diplomatic efforts 
in broadcasting need to be delivered 
by the Australian Government’s public 
broadcaster.’

While this may be music to the 
ears of the bureaucrats in DFAT, it is 
Rudd that Scott has to convince. Does 
he believe that the ABC can success-
fully juggle soft diplomacy with its 
preoccupation for achieving editorial 
independence?

And while Australia Network is 
controlled by the ABC will it take pro-
gramming from the commercial sector 
to enhance the quality of the overall 
service? This is most unlikely.

One solution could be to scrap 
the current contract when it expires in 
2011 and set up a new body to run this 
international service which can draw on 
the best Australian content at all levels, 
including what the ABC has to offer, to 
project the country’s image in the re-
gion and around the world.

For this to work Rudd would have 
to shift responsibility away from DFAT 
into his own office but this shouldn’t be 
too hard. After all, everything in this 
administration is run out of there any-
way.

ABC managing director Mark Scott (left), Communications minister Stephen Conroy 
(centre) and SBS managing director Bruce Meagher in Canberra. AAPImage | Alan Porritt

R

www.ipa.org.au40 IPA Review | August 2009


